Kata penulis

Kata Penulis
Blog ini bertujuan untuk mengasah bakat menulis saya dan dapat mengkongsikan kepada yang lain untuk sama-sama menilai cerita,olahan cerita,bahasa,menambah ilmu pengetahuan dan lain-lain.Ulasan-ulasan anda amat
saya harapkan,ulasan-ulasan yang membina amat saya hargai!


Novel:(Isteriku Seorang Doktor? dan Kucing Rumah) Sila tinggalkan ulasan anda!

Selasa, 22 Februari 2011

Isteriku Seorang Doktor? 7

Saiful risau akan dipecat sekiranya Ain tidak kerjasama dengan dengannya. Walaupun dia mengatakan Ain itu adalah ejen konpirasi yang ingin menjatuhkannya tetapi dia tiada pilihan lain hanya Ain sahaja boleh menyakinkan Tan sri.

Saiful menunggu Ain di pejabatnya. Setelah sepuluh minit menunggu Ain masih tidak muncul-muncul.

"Mana Ain ni...Tak kan dia tak datang pulak....hhhhmmmm....Kalau dia tak datang siap lah dia!."

Saiful cuba menelefon Ain tapi Ain tidak menjawab..

"Issshhhh mana kau ni Ain...mengeluh saiful"

Jantung saiful berdegup kecang. Dia asyik memikirkan tentang permecatan dia sekiranya Ain tidak hadir ke pejabatnya.

Tiba-tiba pintu biliknya diketuk...

"Siapa?.ucap saiful"

"Ain"

Mendengar sahaja suara Ain dia bangun daripada kerusinya dan menuju ke pintu sambil berkata "Masuk". Ain terkejut apabila melihat saiful depan dia dengan muka sedikit marah.

"Kenapa awak?"

"Kenapa kau kata..tengok jam ni..ucap saiful sambil menghulurkan jam tangannya kearah Ain."

"Maaf, saya tadi ada kerja sikit kat rumah tadi."

"Kerja apa?"

"Uruskan anak.."

Saiful terkesima dengan kata-kata Ain itu. "Kau isteri orang ke?"

"Tak.."

"Habis tu..janda?"

"Tak juga.."

"Habis tu apa?"

Otak Ain ligat memikirkan untuk memberikan jawapan yang sesuai untuk memuaskan hati saiful.

"Hhhhhmmmm...itu cuma anak angkat je.."

"Ohhhhh..yeke..bagus lah kalau macam tu..'

"Kenapa bagus?"

"Bagus lah..Kau kan belum kahwin lagi...so, ada anak angkat ni senang future husband kau tu nanti.."

Ain tersenyum mendengar kata-kata saiful itu.

"Dah-dah..Kita dah lambat dah ni..jom pergi pejabat Tan sri...sambung saiful lagi"

"Oohhh ok..Tingkat nombor berapa?"

"Hhhhmmmm...Tingkat 15"

Mereka berdua membuka langkah menuju ke pejabat Tan sri dengan tergesa-gesa.

****************

"Tan sri..Mereka berdua sekarang sedang menuju ke pejabat Tan sri. ucap seriausaha Tan sri"

"Ok.terima kasih..lalu meletakkan telefon pejabatnya."

Pintu pejabatnya diketuk dengan perlahan.

"Masuk"

Saiful dan Ain melangkah masuk.

"Assalammulaikum Tan sri..ucap saiful dengan penuh hormat"

"Walaikummussalam...Sila duduk..sambil menunjuk ke arah kerusi..hhhhhmmmm...Siapa wanita ni saiful?.ucap Tan sri yang buat-buat tidak tahu sambil melihat Ain dari atas sampailah ke bawah."

"Ohhh..Ni doktor yang datang ke pejabat saya. Namanya Ain .ucap saiful senyum..ucap saiful sambil melabuhkan punggungnya"

"Ain namanya.. Saya Ali Omar Hussien.ucap Tan sri menghulurkan tangannya untuk bersalam.

Ain hanya tersenyum. "Apa khabar Tan sri?"

"Khbar baik."

"Ooooohhhh..ok...Doktor kita teruskan perbincangan kita boleh saya nak tahu perjelasan doktor mengenai penyakit saiful?"

"hhhhhhmmmm..Se....be....nar....nya...ucap Ain putus-putus."

"Sebenarnya apa?.ucap Tan sri"

"Sebenarnya dia...."

"Sebenarnya diiaaa?"

"Dia tidak ada penyakit!"

Saiful mendengar kata-kata Ain itu terkesima dan mukanya sangat pucat.

Tan sri merenung saiful dengan tajam dan berkata.

"Apa ini semua saiful?.ucap Tan sri dengan nada serius."

Saiful tidak tahu hendak berkata apa-apa. Dia ligat berfikir mencari alasan yang sesuai.

"Aaaaaaaaa..saiful masih binggung dan mukanya sangat pucat."

"Saiful!.ucap Tan sri dengan nada tinggi sedikit."

"Tolong jangan pecat dia Tan sri kesalahan yang dilakukan bukannya teruk..ucap Ain lembut pertahankan saiful"

"Ni memang bukannya kesalahan yang berat tetapi saiful sudah menipu saya dengan mengatakan dia ada penyakit hati..adakah ni contoh pekerja yang baik?"

Saiful hanya tunduk setelah mendengar kata-kata Tan sri itu.

"Dan lagi kenapa dotor berkata jujur kepada saya?.sambung Tan sri lagi"

"Saya tahu kalau saya menipu lagi akan merumitkan lagi keadaan. Saya telah dengar perjelasan Saiful tadi sebelum sampai ke pejabat Tan sri.ucap Ain sambil melihat saiful"

Saiful dari tadi tidak berkata apa-apa. Dia tunduk dan mukanya merah.

"Sebenar saya datang hanya berikan dia breakfast dan kami berborak kosong sahaja."

"Kenapa kamu berikan dia breakfast dan berborak kosong?..Kamu ada hubungan apa-apa dengan saiful?"

Ain diam setelah mendengar kata-kata Tan sri itu. Dia ligat berfikir.

"Sa....ya..."

"Saya apa doktor?"

Berat untuk Ain mengatakan. Ain memandang saiful. Dia melihat wajah saiful yang hensem,manis dan boleh mencairkan hati wanita apabila saiful senyum.

Dengan jantung berdegup kencang Ain berkata.

"Saya kekasihnya........ucap Ain dengan muka merah"

"Saiful terkesima setelah mendengar kata -kata itu. Matanya membulat memandang Ain dan Tan sri.

Tan sri merenung saiful yang terkesima itu.

"Kenapa saiful?"

"Tak ada apa.ucap saiful mengelengkan kepalanya."

"Betul kata-kata Ain itu?"

Saiful memandang Ain. Mukanya merah. Saiful tidak tahu hendak menjawab apa. Kalau dia berkata ye. Mesti Tan sri akan memecat dia kerana curi tulang semasa bekerja.


"Kamu dengar tak saiful apa saya kata?"

Saiful menggangguk.

"Habis tu jawab soalan saya"

Saiful dengan hati menjawab.

"Ye..dia kekasih saya yang amat saya cintai."

Ain terkesima dan serbak dengan kata-kata saiful.Dia merenung saiful tajam.Walaupun dia tahu kata-kata itu tidak ikhlas tapi sudah cukup mendengar kata-kata keramat itu keluar daripada mulut saiful.

Tan sri menyandarkan badannya ke kerusinya dan ligat berfikir.

'Ok..macam ni lah..Saya tidak kata,kata kamu ni betul ke tidak. Apa saya nak katakan saya nak kamu buktikan kepada saya yang kamu ini saling mencintai.


Saiful terkejut dan matanya membulat.

"Kenapa sampai macam tu sekali Tan sri?.ucap saiful sedikit tinggi"

"Pertama kamu sudah menipu saya. Kamu katakan kamu ada penyakit kroni. Kedua kamu membawa kekasih kamu ini untuk menipu saya sekali lagi."

Saiful hanya tunduk dari pandangan Tan sri.

Saiful memandang Ain. Muka merah sejak dari tadi tidak berubah-rubah.

"Macam mana kami nak buktikan pada Tan sri?.ucap saiful.

"Hhhhmmmm..saya akan seorang pemerhati untuk memerhatikan kamu berdua.

Mata saiful membulat. "Ia akan memerhatikan kami sampai ke rumah ke?"

"Kalau boleh.ucap Tan sri senyum."

"Kalau perkara ini satu perbohongan?.ucap Ain yang merenung tajam pada Tan sri."

"Kalau kamu berdua bohong saya lagi..kamu saiful akan saya saman kamu sebanyak 200 JUTA Dollar dan Kamu doktor saya akan saman kamu sebanyak 150 JUTA Dollar."

Saiful terkesima. Saiful hampir pengsan setelah mendengar kata-kata Tan sri itu.

"Mana saya nak cari duit sebanyak tu..ucap saiful"

"Kamu menipu saya ke?.ucap Tan sri senyum."

"Tidak.ucap saiful"

Suasana senyap seketika.

"Ok itu sahaja perbincangan kita hari ni..sekejap sahaja lagi saya ada mesyuarat dengan pengurus-pengurus saya.ucap Tan sri senyum."

"Ok,kami minta diri dulu Tan sri.ucap Ain."

Saiful dan Ain bangun dari kerusi mereka dan buka langkah mereka menuju ke pintu.

"Assalammulaikum Tan sri.ucap Ain'

"Walaikummussalam."

"Assalammulaikum Tan sri.ucap saiful mengikuti Ain"

Walaikummussalam."

3 ulasan:

  1. As salam...rajinnya mengarang cerita adik ni, mudah2an satu hari nanti jadi penulis yg berjaya.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Walaikummussalam. Terima Kasih zAnAfAhMi..saya suka mengarang cerita...hehehe

    BalasPadam