Kata penulis

Kata Penulis
Blog ini bertujuan untuk mengasah bakat menulis saya dan dapat mengkongsikan kepada yang lain untuk sama-sama menilai cerita,olahan cerita,bahasa,menambah ilmu pengetahuan dan lain-lain.Ulasan-ulasan anda amat
saya harapkan,ulasan-ulasan yang membina amat saya hargai!


Novel:(Isteriku Seorang Doktor? dan Kucing Rumah) Sila tinggalkan ulasan anda!

Selasa, 15 Februari 2011

Isteriku Seorang Doktor? 3

Ain membeli makanan di sebuah restoran yang berdekatan di pejabat saiful.Ain membeli nasi campur lauk ayam masak merah dan air teo ais.Setelah membelinya Ain menuju ke pejabat saiful.Ain melihat saiful yang sibuk bekerja itu seperti tidak bermaya melakukan kerjanya.

"Awak!.Ni makanan awak.Lauk ayam masak merah..hehe."

 "Hah?!.Wah!!.Lauk kegemaran saya tu.Macam mana awak tahu?"

"Huh?.Makanan kegemaran awak?!.Saya tak tahu.Saya cuma beli je"

"Ooohhh yeke?.Pelik lah."

"Pelik apanya awak?.Biasalah tu kebetulan je."

"Hmmmm.Ok lah.Nanti saya makan Terima kasih ye."

"hehe..ok2.sama-sama"

"Sekarang awak nak buat apa?

"Buat apa?"

"Ye lah.Saya sekarang tengah kerja.Tak kan awak nak tunggu saya balik kot?.Lagi satu macam mana awak tahu pejabat saya ni hah?"

"Oooohhh.Hari ini Klinik saya tutup sebab pekerja saya balik kampung.Jadi tak kisah saya tunggu lama-lama.Saya tahu pejabat awak,saya tanya orang lah."

"Oh ok...Tapi tak kan awak nak duduk pejabat saya kot?.Nanti pengurus saya nampak macam mana?

"Tak pe.Itu saya boleh uruskan."

"Betul?.Kalau jadi apa-apa awak  bertanggungjawab ye?"

"Iye.Saya janji!.

Saiful yang cuba berlembut dengan ain disebabkan dia rasa bersalah cakap kasar dan sikap kurang baik dengan ain.Saiful tidak tahu kenapa dia rasa simpati dengan ain dan bercakap lembut dengan ain.Walaupun baru mengenalinya ain semalam Tetapi dia rasa seperti sudah lama mengenali ain.

"Hmmmm.Awak pernah kahwin?ucap ain"

"Tak.Kenapa?"

"Tak de ar.saja je tanya.hhhhmmmm....Awak ada teman hidup?"

"Ada kenapa?Tapi itu dulu.ucap saiful senyum...Saya sangat sayangkan dia tapi dia ada kekasih lain"

"Oooohhh..siapa nama dia?.Jantung ain berdebar-debar untuk mengetahuinya."

"Hmmmm...Zulaikha nama nya.."

"OOoooohhhh.Ain kecewa"

"Awak? tanya saiful

"Entah..saya pun tak tahu nak mulakan macam mana..Saya ada teman hidup tapi Lelaki tu dah lupa kan saya sebab.....................

"Tiba-tiba telefon berbunyi..Ring...Ring..Ring...Ring...Ring.....

"Jap-jap." Saiful mengangkat telefon pejabat yang berdering tu."Hello.saiful cakap"

"Ye saiful ni saya "Manager" kamu.Siapa perempuan yang kamu bawa dalam bilik tu?

'Haaaaaaahhh.Eeeerrrrhhhhh..Ni client saya."

"Jangan nak berdalih.Sila masuk pejabat saya sekarang juga!!"

Saiful yang mengetahui sikap pengurusnya yang tegas itu dan kadang-kadang ada juga sikap penyayang dia terhadap pekerjanya.Dia amat pantang perkerjanya membuang masa melakukan kerja-kerja yang tak berfaedah.

"Awak..pengurus saya dah panggil saya..macam mana sekarang ni?!"

"Alaaaaa..itu saya boleh "settle"..ucap ain senyum'

Mereka berdua menuju ke pejabat pengurus saiful.Saiful yang panik berulang-ulang kali menyuruh ain bertanggungjawab dalam hal ini.

"Kau janji kan,kau akan bertanggungjawab?!"


"Iye..iye..Berapa kali awak nak cakap?"

"Kau nak tahu tak. banyak pekerja dah kena pecat disebabkan kes macam ni!"

"Abis tu kenapa tak cakap awal-awal lagi?"

"Entah"

"Hah?.kenapa entah?..

"Adalah..."

Mereka berdua diam seketika.10 meter lagi mereka sampai ke pejabat Datuk Bakar

"Siapa nama pengurus awak?"

"Datuk Bakar"

Saiful mengetuk pintu pejabat pengurusnya.Penge=urusnya menjawab "Masuk".Pengurusnya duduk di kerusi "Eksklusif" memandang kerah tingkap dan tidak memandang mereka berdua.

"Siapa perempuan ni Encik saiful?"

Eeeeerrrrrhhhh....Ni client saya. ucap saiful cuba mempertahankan ain"

"Oooohhhh..yeke?..Boleh saya bantu Cik.......??

"Cik Ain.saiful menyambung"

"Hah..Cik Ain..."

"Tidak ada apa-apa.Saya cuma datang ke sini nak jumpa encik saiful untuk melihat kesihatan dia saja"

"Huh???..Adakah awak seorang doktor?"

"Ye saya"

Datuk bakar yang terkejut menoleh ke kebelakang melihat gadis itu.Datuk bakar melihat gadis itu dia hanya tergamam dan terkejut.

"Maafkan saya. sambung ain lagi...Saya bertanggungjawab dalam hal ini..Encik Saiful tidak memanggil saya untuk datang ke sini.Tak perlu pecatkan dia.Saiful yang mendengar kenyataan ain itu berkali-kali menganguk kepalanya sambil berkata "Betul-betul"

"Eeeerrrrhhhhhh...Tak pe-tak pe.Awak tak bersalah dalam hal ni.Awak boleh melihat keadaan encik saiful pada bila-bila masa sahaja.Ini memang prinsip syarikat kami untuk melihat pekerjanya sentiasa sihat. ucap Datuk bakar yang gigit terkentar-kentar kerana darah bergelora disebabkan masih terkejut."

Saiful yang berasa ganjil dan pelik mendengar kenyataan Datuk bakar itu.Saiful menanya kepada Datuk bakar.

"Huh??..Kenapa Datuk..selalunya Datuk akan..........

"Tak ada akan-akannya...Sudah lah tu saiful.Sila balik pejabat kamu.Saya banyak lagi kerja perlu saya buat."

Saiful akur arahan Datuk bakar.Ia menuju ke pintu keluar sambil ain mengikutinya dari belakang.

"Terima kasih Datuk.ucap saiful"

"Hmmm.balas Datuk dengan matanya tertumpu pada saiful"

Saiful yang berasa hairan dengan sikap Datuk bakar.Saiful perasaan datuk bakar terkejut dengan perkataan "Doktor" dan membuatkan dia berubah fikirannya.

"Awak kan saya dah kata..Semua nya boleh selesai..hikhik.dan lagi kenapa tanya Datuk suruh hukum awak!.ucap ain tegas

"yup..memang dah selesia mana tak nya selalu Datuk akan hukum pekerja-pekerja nya macam tu. Datuk akan potong gaji,tak dapat bonus dan paling sakit kena pergi kaunseling!

"Alaaaaa..Tak kisah lah..janji dah selesai dan dapat jumpa awak hari-hari..hehe..ucap ain gedik"

"Hah!!Alamak!!..abis aku...."

Datuk bakar menyandar badan pada kerusi Eksklusif nya dan pada kearah silin berkata

"Akhirnya................"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan