Kata penulis

Kata Penulis
Blog ini bertujuan untuk mengasah bakat menulis saya dan dapat mengkongsikan kepada yang lain untuk sama-sama menilai cerita,olahan cerita,bahasa,menambah ilmu pengetahuan dan lain-lain.Ulasan-ulasan anda amat
saya harapkan,ulasan-ulasan yang membina amat saya hargai!


Novel:(Isteriku Seorang Doktor? dan Kucing Rumah) Sila tinggalkan ulasan anda!

Ahad, 20 Februari 2011

Isteriku Seorang Doktor? 6

Fikiran Saiful semakin kusut.Ia asyik mencari jawapan munasabah untuk Tan sri nanti.

"Aduuuiii..Macam mana ni. Apa alasan aku nak bagi ni. Masa tinggal sehari je!. Tak akan aku nak panggil perempuan gila tu. Ishh.. Ni semua pasal perempuan tu arh. Kalau bukan dia tak akan aku jumpa Tan sri tadi. Memang tak ada jalan lain ke?. Tapi cara yang terbaik kena bawa perempuan gila tu jumpa Tan sri lah.. Hmmm,terpaksa."


Pada keesokan harinya Saiful datang ke klinik ain untuk berjumpa dengannya.

"Hhhmmmm. Doktor ada?"

"Ada.ucap penolong ain"

"Saya nak jumpa dia.Boleh?"

"Hmmm,untuk apa encik?"

"Katakan kepada dia ni hal peribadi."

Penolong ain pergi mendapatkan doktor nya. Selepas dua minit kemudian penolong ain datang semula.

"Siapa nama encik?"

"Hah?..Ahmad."

"Ohh Silakan masuk."

Saiful saja memberi nama palsu. Dia agak mesti ain tak nak jumpa dia lagi selepas pergaduhan tempoh hari. Saiful membuka langkan menuju ke bilik rawatan. Dia berdebar-debar apabila mengapai tombol pintu. Lalu dia membuka perlahan-lahan dengan perasaan bercampur benci dan simpati.

Ain tidak perasaan kehadiran saiful kerana dia sibuk mencari sesuatu di almarinya.

"Assalammulaikum,ucap saiful"

Ain amat mengenali suara itu. Lalu dia menoleh kebelakang. Tetapi dengan pantas saiful memeluknya dari belakang dan menutup mulutnya.

"Senyap,jangan kau nak bising kalau kau bising nanti ada kes pembunuhan di klinik ni..Ha..ha..ha..Saiful ketawa kecil..Aku tahu kau benci dengan aku kan ain? sama juga dengan aku. Tapi kali ini aku kurang benci dengan kau lah sebab aku nak kau tolong aku boleh?"

 Saiful melepas tangan dari mulut ain. Ain cuba melepaskan dirinya dari pelukan itu,tetapi dia tidak mampu mematahkan tenaga seorang lelaki.

"Apa awak nak?".ucap ain dalam ketakutan."

"Aku nak esok datang ke pejabat aku."

"Untuk apa?"

"Adalah,datang pukul 8.00 tepat terus ke pejabat aku. Nanti kau tahu apa tujuan nya."

"Baiklah."

"Bagus,macam ni lah."

Saiful melepaskan pelukannya. Ain menoleh kebelakang.

"Itu sahaja awak nak jumpa dengan saya?"

"ye"

Ain tenung wajah saiful itu dengan penuh kasih sayang.

"asal kau tenung aku macam tu?"

Ain mengeleng kepala "Tak ada apa"

Saiful tersenyum.

"Kenapa?"

"Kenapa apa?"

"Kenapa awak senyum?"

"Saja"

Ain hanya tersenyum dengan tingkah laku saiful lalu berkata.

"Kenapa awak buat macam tu?"

"Buat apa?"

"Awak ugut saya tadi."

"Aku ingat kau tak nak jumpa aku lagi..Aku tak nak kau halau aku ."

"Sebab aku pernah marah kau tempoh hari..dan aku rasa benci kau pada aku akan buat kau tak nak jumpa aku lagi.sambung saiful lagi."

"Saya tak pernah berdendam dengan awak"

"Bagus lah"

Suasana senyap seketika. Hanya bunyi penghawa dingin bergema di bilik rawatan.

"Macam mana dengan saya?"

"Macam mana apa?"

"Benci?"

"ye"

"Kenapa?"

"Sebab kau aku rasa hanya nak mengenakan aku saja."

"Kenapa awak cakap macam tu?"

"Jangan nak berdalih lagi..Aku banyak kali jumpa wanita macam kau".

"Apa maksud awak?"

"Tak perlu aku cerita."

"Kenapa?"

"Tak penting"

"Kalau awak benci kat saya kenapa perlukan saya lagi?"

"Aku terdesak"

"kenapa awak terdesak?"

"itu awak tak perlu tahu"

Ain rasa kecewa dengan jawapan yang diberi oleh saiful.

"Baik lah,dan pertanyaan lagi?,ucap saiful sambil merenung tajam ke muka ain.

Ain tunduk mengelengkan kepalanya.

Saiful membuka langkahnya menuju ke pintu sambil berkata.

"Jumpa esok"

"hhhmmmm"

Ain merenung saiful yang keluar dari biliknya.Selepas saiful melangkah keluar dari bilik tiba-tiba telefon bombitnya berdering. Ain mengapai "handphone"  nya melihat pada skrin telefonnya.

"Ayah?"

Ain menjawab panggilan itu dan berkata.

"Assalammulaikum ayah..kenapa ayah "call" ni?"

"Walaikummussalam.....Ain dapat berita gembira hari ni?"

"Berita gembira?"

"yup"

"Maksud ayah?"

"Meminta pertolongan sesuatu daripada ain...."

"Hah??!!..ain sudah dapat menangkap kata-kata ayahnya. Ayah yang lakukan semua ni?..Ain menjerit kepada ayahnya. Dia terkejut.

"Iye"

"Kenapa ayah?"

"Untuk anak ayah"

Ain tidak dapat menahan lagi. Airmatanya mengalir laju di pipinya.

"Terima kasih ayah"

"Sama-sama,jangan nangis ain..ayah buat macam ni sebab sayang ain."

"Abis macam mana nanti kalau dia tahu.."

"Ain jangan risau..Hanya ain,ayah dan datuk bakar sahaja yang tahu..dia tak tahu apa-apa."

"So,esok ain buat tak kenal dengan ayah..jangan risau ayah akan berlakon macam Aoron Aziz..sambung ayahnya lagi"

"Kenapa Aoron Aziz pulak?.soal ain lucu"

"Sebab dia hensem"

Mereka berdua gelak dengan keriangan.

"Sebab tu lah,semalam ayah cakap ada dapat berita gembira..rupa-rupanya ni berita gembiranya."

"yup..ha..ha..ha"

Ain sebenar sudah putus asa untuk menyedarkan suaminya. Selepas dimarahi suaminya tempoh hari dia tidak berjumpa dengan saiful lagi sebab dia memang tidak ada harapan lagi untuk mencurah kasihnya kepada saiful memandangkan saiful melihatnya sebagai musuhnya dan tidak mengingati apa-apa. Tapi kali ni ayahnya telah membukakan jalan untuk dia mendapatkan saiful kembali.

"Saiful saya amat mencintai awak,jangan tinggalkan saya..saiful ingat lah saya saiful..ucap ain dihatinya. Airnatanya mengalir dengan deras membasahi pipi gebunya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan